Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Regels voor vloggers

Vlogging-image-by-Sean-MacEntee1.jpg

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil volgend jaar nieuwe regels invoeren omtrent reclame en sponsoring bij vlogs. Aanleiding hiervoor is een update van Europese regelgeving op grond waarvan bepaalde verplichtingen voor wat betreft reclame en sponsoring zoals die gelden voor omroepen ook kunnen worden toegepast op online platforms zoals YouTube.


Op dit moment gaan vloggers in Nederland in de praktijk nog vrijuit. Denk bijvoorbeeld aan de populaire Enzo Knol. Vooral kinderen en jongeren volgen zijn blogs en zien in hem een voorbeeld. Het is nu echter vaak onduidelijk of vloggers zoals Knol oprecht enthousiast zijn over producten of dat zij betaald worden door bedrijven om deze producten te promoten.

Toezichthoudende rol CvdM
Het CvdM houdt toezicht op de inhoud van audiovisuele content op televisie, radio en on-demand diensten zoals Uitzending Gemist. Zij zal haar toezicht volgend jaar naar eigen zeggen dus gaan uitbreiden naar videodiensten op aanvraag waaronder YouTube. Daarbij is het van belang dat het om een kluster van video's/vlogs moet gaan. Het CvdM zal niet alle YouTube-filmpjes afzonderlijk gaan beoordelen.


Sluikreclame in vlogs verboden
Het CvdM heeft alvast twee belangrijke regels voor ogen:

 

1.     vloggers mogen geen reclame maken voor kinderen tot 12 jaar.

2.     wanneer vloggers zijn betaald om een video te maken of een product in hun vlog te promoten moeten zij dit duidelijk aangeven. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf een vlogger betaalt om make-up van een bepaald merk te gebruiken/aan te prijzen moet dit worden gezegd of weergegeven bij de video. Sluikreclame in vlogs wordt hiermee dus verboden.


Reclamecode Social Media (RSM)
Hoe de regels voor vlogs verder uitgewerkt gaan worden is nog onduidelijk. De Stichting Reclamecode heeft op 1 januari 2014 de Reclamecode Social Media gepubliceerd waarin soortgelijke verplichtingen zijn opgenomen waar het gaat om sponsoring en reclame via social media zoals Twitter, Facebook en weblogs. Op grond van die regels dient er bijvoorbeeld een hashtag zoals #paid of #spon te worden vermeld wanneer een twitterbericht gesponsord wordt.


Zelfregulering
Het is de bedoeling van het CvdM dat er op het gebied van vloggers een soortgelijke richtlijn in de vorm van zelfregulering ontstaat. De uitwerking daarvan laat nog even op zich wachten maar wij blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen.

 

Bron: rtl.nieuws.nl