Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Artikelen

  • Actualiteiten/ Gepost

    Fake (en onrechtmatige) reviews

    Fake (en onrechtmatige) reviews

    Na een teleurstellende ervaring met een product of dienst van een bedrijf, wil het wel eens gebeuren dat iemand de neiging heeft om zijn of haar ongenoegen daarover te uiten. Dit kan in de eerste plaats binnen de persoonlijke kring van familie en vrienden, maar dit kan natuurlijk ook via platforms zoals Google Maps of Trustpilot als een review of recensie.

     

    Dit is op zichzelf geen enkel probleem. Integendeel, het kan ook juist bijdragen aan de bescherming van consumenten en/of aan de reputatie van een bedrijf. Consumenten kunnen aan de hand van de reviews immers bepalen of ze een bepaald product willen aanschaffen of gebruik willen maken van een bepaalde dienst, en een bedrijf kan er baat bij hebben dat toekomstige klanten zien wat er van het bedrijf gevonden wordt (indien dit positief is).

     

    Reviews worden echter problematisch wanneer zij niet de eigen ervaring van consumenten weergeven, oftewel: fake reviews. In dit blog zal dit fenomeen vanuit een juridisch oogpunt besproken worden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Een (korte) IE-rechtelijke nieuwjaarsbespreking van de NFT

    Een (korte) IE-rechtelijke nieuwjaarsbespreking van de NFT

    Een JPEG van een vliegende kat, iconische videofragmenten uit de NBA, Nike, Louis Vuitton en Breitling die hun producten tegen namaak willen beschermen en miljoenen gamers die de optie krijgen om de eigendom over in-game aankopen te behouden. Allemaal voorbeelden van zogeheten NFT’s. Digitale collectors items, vastgelegd op de blockchain.

     

    In deze blog zal worden uitgelegd wat deze NFT’s precies zijn en wat de relatie is met het intellectueel eigendomsrecht.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Culinaire inspiratie of inbreuk?

    Culinaire inspiratie of inbreuk?

    Inspiratie
    Het zal je maar gebeuren. Het ene moment ben je recepten op je socials aan het posten en het andere moment word je beschuldigd van plagiaat (lees: auteursrechtinbreuk). Dat is precies wat Sonja Bakker overkwam. Zo schreven verschillende media over haar verwijdering van Instagram. Zij zou recepten en foto's van andere foodbloggers hebben overgenomen op haar eigen sociale media. Nadat haar (Instagram) account meerdere keren is gerapporteerd, is deze verwijderd.


    Het is niet ongebruikelijk dat er wel eens naar collega's gekeken wordt ter inspiratie. Dit is aan de orde van de dag en komt voor in vrijwel alle branches. Maar waar ligt de grens? En hoeveel 'inspiratie' mag je uit andermans werk halen voordat sprake is van inbreuk?


    Aangezien het vraagstuk van plagiaat op recepten een auteursrechtelijk vraagstuk is, moet in de eerste plaats de vraag beantwoord worden of een recept überhaupt wel auteursrechtelijk beschermd kan worden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Kroniek persrecht 2020

    Voor Mediaforum schreven Jurian van Groenendaal en Bertil van Kaam dit jaar de Kroniek Persrecht met een overzicht van opmerkelijke en interessante perszaken uit 2020.

     

    Terwijl de juridische praktijk onder druk van de coronapandemie worstelt met Skype-zittingen en lege zittingszalen, zijn pers en media volop actief gebleven in 2020.

  • Actualiteiten/ Gepost

    COVID-19 beleidsregels van social media

    COVID-19 beleidsregels van social media

    Op 13 oktober 2020 (ECLI:NL:RBAMS:2020:4966) deed de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam uitspraak in een zaak over een uiterst actueel onderwerp, namelijk misinformatie over het coronavirus op social media, in dit geval Facebook. De zaak was aangespannen door stichting Smart Exit, stichting Viruswaanzin en X. Uit het vonnis volgt dat sprake was van een discussie over wat er precies verwijderd zou zijn door Facebook, maar gevorderd werd dat twee Facebookpagina's moesten worden teruggeplaatst. De rechter wijst de vorderingen af. Facebook had zich hierbij volgens de rechter kunnen beroepen op de COVID-19 beleidsregels die onderdeel zijn van de Servicevoorwaarden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Gesproken column Remco Klöters - About Law

    Gesproken column Remco Klöters - About Law

    Een primeur. In de eerste column van About Law vertelt Remco Klöters, over de recente ‘krokodillenondergoed’ zaak tussen Lacoste en HEMA en het reclamestuntje van Picnic met een Max Verstappen look-a-like. Wat mag wel en wat mag niet? Luister nu naar de column van Remco voor zijn gedachten over deze twee bijzondere uitspraken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Interview Remco Klöters bij New Business Radio

    Interview Remco Klöters bij New Business Radio

    New Business Radio interviewde Remco Klöters bij de Cross Media Awards 2020 in de Kromhouthallen Amsterdam over de ontwikkelingen in het mediarecht en zijn praktijk.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Temperaturen op filmsets

    Temperaturen op filmsets

    Langzaam maar zeker gaan de deuren van het slot en komt de wereld uit de lockdown. Na een tijdlang stil te hebben gelegen begint ook de film- entertainment branche weer op gang te komen. Zo gaat de productie van verschillende films - zoals The Batman en Avatar 2 - weer van start. Natuurlijk wel met de nodige gezondheidsmaatregelen, want een grote set waar veel mensen naast elkaar werken is natuurlijk niet zonder risico. Universal schijnt zelfs 5 miljoen dollar uit te hebben gegeven aan haar veiligheidsplan, on-site artsen en handreinigings-stations. Het is dan ook goed te begrijpen dat studio's en productiemaatschappijen graag de temperatuur van hun werknemers/opdrachtnemers zouden willen meten alvorens ze tot de filmset toe te laten.

     

    De vraag is echter: mag dat?

  • Actualiteiten/ Gepost

    AVROTROS heeft met uitzendingen over Terumo niet onrechtmatig gehandeld

    AVROTROS heeft met uitzendingen over Terumo niet onrechtmatig gehandeld

    Het Gerechtshof Amsterdam heeft met haar arrest van 23 juni 2020 een streep gezet door de eerdere uitspraken van de Rechtbank Amsterdam uit 2016. Het hof is van oordeel dat AVROTROS niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens Terumo met haar uitzendingen van 23 maart en 15 april 2015 over problemen met de productie van injectienaalden bij Terumo alsmede de controle binnen haar distributiecentrum.

     

    Volgens het hof vindt de kern van de eerste uitzending voldoende steun in het feitenmateriaal ten tijde van de uitzending. AVROTROS heeft waarde mogen hechten aan de beweringen van klokkenluiders en beschikte over een grote hoeveelheid interne stukken van Terumo waaruit zij in redelijkheid heeft mogen afleiden dat er injectienaalden met lijmresten op de markt kwamen.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Look-a-like race: Max Verstappen (3) vs Katja Schuurman (2) vs Michiel Muller (1)

    Look-a-like race: Max Verstappen (3) vs Katja Schuurman (2) vs Michiel Muller (1)

    Nu we nog een kleine maand op de start van het Formule 1 seizoen moeten wachten komt het nieuws over de recente juridische crash van Verstappen als geroepen. Verstappen lag comfortabel op winst toen hij Picnic via de Rechtbank Amsterdam tot een schadevergoeding van € 150.000,- aan gederfde reclame-inkomsten dwong. Het Hof Amsterdam zet hier deze week een streep door.

     

    Verstappen kan geen beroep doen op zijn portretrecht en dus zal de schadevergoeding aan Picnic en dus aan winnaar Michiel Muller terugbetaald moeten worden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Fotograaf verliest zaak om embedded Instagram-post

    Fotograaf verliest zaak om embedded Instagram-post

    Als ik een foto of video op Instagram post is deze dan zonder mijn toestemming te gebruiken door derden, ook op een ander platform? Een Amerikaanse rechter oordeelde op 13 april 2020 bevestigend.

     

    Hierna zal kort worden stilgestaan bij deze uitspraak. Daarna zal nader worden toegelicht hoe in Europa en Nederland wordt gedacht over het embedden van auteursrechtelijk beschermde werken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    De entertainmentbranche in de COVID-19 crisis

    (actueel na verlenging overheidsmaatregelen tot 1 juni 2020)

     

    Het zijn onwerkelijke tijden. Ter bestrijding van de verspreiding van COVID-19 worden wereldwijd ongekende overheidsmaatregelen getroffen. Terechte maatregelen, maar ze hebben ook enorme gevolgen voor de economie. Eén van de branches die hier heel hard door getroffen wordt is de entertainmentsector. De maatregelen zijn er immers in de kern op gericht om te voorkomen dat het virus zich verspreidt, en daarvoor is het simpelweg onverstandig als grote groepen mensen samenkomen. Voor de evenementenbranche – en alle andere sectoren die afhankelijk zijn van bezoekersaantallen – is de toekomst onzeker. De overheidsmaatregelen golden aanvankelijk tot 6 april 2020. Op 23 maart zijn deze aangescherpt en verlengd tot 1 juni 2020. Het is onduidelijk hoe lang de overheidsmaatregelen uiteindelijk van kracht zullen blijven.

     

    Er is al veel gezegd en geschreven over de annulering van evenementen en de juridische gevolgen daarvan. Veel schrijvers melden dat tickets altijd terugbetaald moeten worden. Professionele partijen zouden met lege handen achterblijven en onderling ook weinig juridische opties hebben. In dit blog zullen wij stilstaan bij een aantal onderbelichte aspecten en de juridische opties voor professionals in de branche. Er zijn zeker mogelijkheden om een overeenkomst op te schorten, te wijzigen of de schade op andere wijze te beperken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Scheldwoord als merk; het hek van de dam?

    Scheldwoord als merk; het hek van de dam?

    Vorig jaar gooide het Amerikaanse Supreme Court het verbod op de registratie van 'immorele' of 'schandalige' merken overboord.(1) Het verbod was in strijd met de vrije meningsuiting, en daarmee ongrondwettig. In hun minderheidsopinie waarschuwden enkele rechters destijds voor een weinig smaakvolle toekomst waarin "the most vulgar, profane or obscene words and images imaginable" als merk zouden worden ingeschreven. Helemaal ongelijk kregen ze niet: op de dag van de uitspraak probeerde men onder meer 'fuck you you fucking fuck' en 'same shit different day' als merk te registreren. Vorige week was het de beurt aan de hoogste rechter van de Europese Unie, het Hof van Justitie (HvJEU), om zich uit te spreken over vulgaire merken.(2)

     

    De zaak ging om het volgende. Producent Constantin Film van de Duitse film Fack ju Göhte, wilde de titel registreren als Uniemerk. Volgens het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) was de titel echter vulgair en beledigend, en daarmee in strijd met de goede zeden. Op grond van artikel 7 lid 1f van verordening nr. 207/2009 (de oude Uniemerkverordening) werd de inschrijving daarom afgewezen. Na een gefaalde procedure bij het Gerecht van de EU, wendde Constantin Film zich tot het HvJEU.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Biografie Johan Cruijff: geen verbod, wel rectificatie

    Biografie Johan Cruijff: geen verbod, wel rectificatie

    De biografie over Johan Cruijff hoeft niet uit de handel. Wel moet een zinsnede uit het boek worden gerectificeerd. Zo bepaalt de kort geding rechter te Amsterdam in een mondelinge uitspraak van 15 november 2019. Een mooi voorbeeld van 'snelprocedereren'.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Verwijderen onrechtmatige berichten Facebook

    Verwijderen onrechtmatige berichten Facebook

    De hoogste rechter van de Europese Unie, het Hof van Justitie heeft op 3 oktober 2019 een uitspraak gedaan over het verwijderen van onrechtmatige berichten van social media. Het Hof heeft uitgelegd hoe platforms zoals Facebook om moeten gaan met onrechtmatige berichten die geplaatst worden door haar gebruikers.

     

  • Actualiteiten/ Gepost

    Maakt Milka chocolade "teder geproduceerde melk"?

    Maakt Milka chocolade "teder geproduceerde melk"?

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een column over de 'Liegebeest van het jaar' verkiezing.

     

    Het zijn bewuste tijden met steeds meer oog voor leed dat het gevolg is van onze uitdijende consumptiemaatschappij. Naast strengere regelgeving, levert dat ook maatschappelijke verontwaardiging op en vorige week weer de verkiezing van Liegebeest 2019 voor misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn.

     

    Liegebeest van het jaar was dit keer met 7000 van de 19.000 stemmen Albert Heijn die claimt dat haar AH-kip "meer ruimte" zou hebben dan andere kippen. Met één A4-tje per kip en geen daglicht, scoort de AH-kip echter het slechtst van alle aanbieders, aldus Stichting Wakker Dier.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Slechte burgemeester, straatschoffie of flutkrant?

    Slechte burgemeester, straatschoffie of flutkrant?

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een column over het Telegraaf-artikel rondom de arrestatie van de zoon van Femke Halsema.

     

    Vorige week was iedereen druk met het Telegraaf-artikel over de arrestatie van de 15-jarige zoon van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema. Inmiddels is het weer rustig en was er tijd voor bezinning. Juridische bezinning, in mijn geval.

     

    Dat werd overigens tijd, want de objectiviteit leek ver te zoeken. Femke-fans vonden het Telegraaf-artikel per definitie een onacceptabele persoonlijke aanval; de meer rechts-liberale kant van het spectrum zag hier het sluitende bewijs dat moraalpolitica Halsema boter op het hoofd heeft. Maar hoe zit het nu juridisch met zo'n publicatie als die van de Telegraaf? Waren de drie pagina's met chocoladeletters onrechtmatig?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Het verbod op memes

    Het verbod op memes

    Serieuze media hebben massaal bericht over wat wordt aangeduid als “het verbod op memes”. [1] Het gaat over het voorstel voor de nieuwe Auteursrechtrichtlijn. [2] Onderdeel van de voorgestelde nieuwe richtlijn zijn bepalingen over uploadfilters en hyperlinks. Deze zouden ernstig negatieve gevolgen hebben voor grote online user generated content platformen. Het vrije internet zou zelfs op de helling staan. Onder meer YouTube en Twitch roepen het publiek op tot “#SaveYourInternet”.

     

    Onderdeel van deze hele discussie is dus het zogenaamde verbod om internethumor te verspreiden in de vorm van memes. Memes zijn plaatjes en korte video’s waar internetgebruikers in min of meer vaststaande templates grappige inhoud aan toevoegen. Memes worden razendsnel en gemakkelijk verspreid via bijvoorbeeld alle grote social media platformen. Vooral “artikel 13” van de nieuwe richtlijn is mikpunt van kritiek en daarmee, ironisch genoeg, zelf verworden tot een meme. [3]

  • Actualiteiten/ Gepost

    Kijk uit met zoekwoorden

    Kijk uit met zoekwoorden

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een column over de risico's van AdWords. 

     

    AdWords zijn haast niet meer weg te denken uit online marketing. Je laat je marketingbureau wat relevante zoekwoorden selecteren en je website komt goed in beeld als er op zo'n woord gezocht wordt. Maar is dat zonder risico...?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Remco Klöters bij BNR Beeldbepaler van de week

    BNR vroeg Remco Klöters naar zijn juridische mening over de media-aandacht voor de uitglijer van Giel Beelen over Michael Jackson. Talpa Radio wil dat Website de Mediacourant haar kop voor een artikel over Giel Beelen aanpast. Heeft Talpa Radio hier een punt?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Online gokken wordt mogelijk (1)

    Online gokken wordt mogelijk (1)

    "Running a casino is like robbing a bank with no cops around."
    Een gevleugelde uitspraak van Robert de Niro in zijn rol als Ace Rotstein in de film Casino (1995) waar hij een uitstekende gokker vertegenwoordigt die door maffiabazen naar Las Vegas wordt gestuurd om illegale praktijken te leiden. Het scenario uit deze film zou naar de huidige tijd moeten worden vertaald naar een netwerk van verborgen servers, VPN-verbindingen, schimmige websites en online betalingsdiensten wil het nog enigszins tot de verbeelding spreken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    (A)social influencers

    (A)social influencers

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een column over (a)social influencers.

     

    Een gekwalificeerde post = een foto met het logo in beeld, met tags en links van de sponsor, minimaal 96 uur online en gepost tussen 3 en 9. Oh, en 'Post-overs' binnen 3 uur na de gekwalificeerde post zijn verboden!

     

    Ben jij een influencer met 100.000 echte volgers en een gemiddelde van 2.500 likes dan levert zo'n post je 20 euro op, bij iedere 100.000 extra volgers komt daar 20 euro bij. Zakt je invloed onder de 100.000, dan val je terug op de barterdeal en is de kleding zelf je vergoeding. Daarnaast krijg je een commissie van 8 procent als er kleding wordt verkocht met gebruikmaking van de code die je ook moet plaatsen.

     

    Het voorgaande kan zomaar in je contract staan wanneer je als influencer besluit je te laten betalen voor het onder de aandacht brengen van merken en producten. Op zich niets mis mee en voor velen een buitenkans om te leven voor datgene wat zijzelf als hun #passie #happylife #entrepreneurship omschrijven. En wie wil dat nou niet tegenwoordig...?

     

    In het BNR-radioprogramma Beeldbepalers spraken Prisca Ancion-Kors – tot vorig jaar directeur van de Reclame Code Commissie – en ikzelf op 15 januari 2019 over de stand van zaken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Voetbalplaatjes, deel 2

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een tweede column over digitale voetbalplaatjes. 

     

    Voetbalplaatjes kopen in 1988 is iets anders dan deelnemen aan een illegaal kansspel, zo eindigde ik mijn laatste column hier. De afgelopen dertig jaar is er echter veel veranderd. Gewapend met het fonkelnieuwe onderzoek van de Kansspelautoriteit (PDF) was er onlangs een consument die de producent van FIFA18 het organiseren van een illegaal kansspel verweet.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Loot boxes

    Loot boxes

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over loot boxes: een soort 'schatkistjes' met prijzen, die je steeds vaker tegenkomt in games.  

     

    Wat hebben Panini-voetbalplaatjes, Magic the Gathering kaarten en loot boxes gemeen? Het zijn allemaal producten waarmee je de kans koopt op een prijs waarmee je je voetbalboek, je deck of je game-ervaring kan verbeteren. Maar zijn dit daarom ook kansspelen en is het aanbieden ervan in strijd met de wet? Wat de loot boxes betreft heeft de Kansspelautoriteit inmiddels bevestigd dat dit het geval kan zijn en vier aanbieders opgeroepen hun games aan te passen.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Sensible influencers

    Sensible influencers

    Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft op 17 november 2017 de "Social Code: YouTube" gelanceerd. Deze code is door het CvdM in samenwerking met de bekendste YouTube sterren tot stand gebracht en beoogt meer transparantie rond reclame en sponsering door social influencers.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    De afgelopen jaren heeft de online verkoop van goederen en diensten een ongekende groei doorgemaakt. Voor de merkhouders, leveranciers en producenten van luxe en exclusieve merkproducten is deze ontwikkeling niet alleen positief. Regelmatig komt het voor dat consumenten de producten in een fysieke winkel bekijken, om deze vervolgens goedkoper via het internet aan te schaffen (zoals op eBay of Amazon). De door de producenten en retailers gedane investeringen in de fysieke verkooppunten worden dan onvoldoende (of helemaal niet) terugverdiend.  

     

    Om toch controle te krijgen en te behouden over de online verkoop van luxe merkproducten, maakt een leverancier of merkhouder vaak strenge afspraken met zijn distributeurs. Er gelden dan beperkende voorwaarden bij de online verkoop van de luxe merkproducten. Deze selectieve distributiesystemen kunnen de mededinging echter beperken, hetgeen niet is toegestaan op grond van Europese regels.

     

    In een langlopend conflict tussen Coty Germany, een grote aanbieder van luxe cosmetica in Duitsland en een van zijn distributeurs, Parfümerie Akzente, is een voorlopig antwoord gekomen van de Advocaat-Generaal (‘AG’) van het Hof van Justitie. De zaak ziet onder meer op de vraag of het behoud van een luxe imago van een merk een legitiem doel dient dat het gebruik van een selectief distributiesysteem rechtvaardigt. Voordat ik deze vraag zal bespreken, ga ik eerst kort in op het juridisch kader en de selectieve distributiestelsels.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Portretrecht en de uitingsvrijheid

    Portretrecht speelt een grote rol in de mediabranche, uitgavesector en op internet. Reclames met lookalikes, fotoreportages in tijdschriften of kranten en op televisie of in films.

     

    Wanneer kan iemand zich verzetten tegen een publicatie waarop hij/zij is afgebeeld? Hoe ver reikt de vrijheid van meningsuiting van degene die openbaart?

     

    Wanneer een portret?

     

    Het begrip 'portret' moet ruim worden geïnterpreteerd. Zo is niet alleen de foto van een gezicht of kenmerkende lichaamshouding (Naturiste-arrest) een portret, maar kan in bepaalde gevallen ook een afbeelding of video van een lookalike (zie Gouden Gids tegen Yellow Bear over de lookalike Katja Schuurman) een portret zijn. Iemand hoeft dus niet per se zelf geportretteerd te zijn. Daarbij is wel van belang dat de lookalike duidelijk dient te verwijzen naar de betrokkene.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Mr. Robert Streisand

    Mr. Robert Streisand

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over de procedure omtrent de vierdelige dramaserie 'De Maatschap'. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    Mag je een serie maken waarin geanonimiseerde, maar toch zeer herkenbare figuren optreden? Dat is in essentie de vraag in de procedure die straatvechter en voormalig advocaat mr. Robert Moszkowicz tegen de VPRO en de makers van de serie 'De Maatschap' heeft aangespannen.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Regels voor vloggers

    Regels voor vloggers

    Het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil volgend jaar nieuwe regels invoeren omtrent reclame en sponsoring bij vlogs. Aanleiding hiervoor is een update van Europese regelgeving op grond waarvan bepaalde verplichtingen voor wat betreft reclame en sponsoring zoals die gelden voor omroepen ook kunnen worden toegepast op online platforms zoals YouTube.


    Op dit moment gaan vloggers in Nederland in de praktijk nog vrijuit. Denk bijvoorbeeld aan de populaire Enzo Knol. Vooral kinderen en jongeren volgen zijn blogs en zien in hem een voorbeeld. Het is nu echter vaak onduidelijk of vloggers zoals Knol oprecht enthousiast zijn over producten of dat zij betaald worden door bedrijven om deze producten te promoten.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Juridische masterclass voor social influencers

    Juridische masterclass voor social influencers

    Op dinsdag 22 november geeft Remco Klöters een masterclass voor Social Influencers en het recht. Daarbij zal hij de voor social media influencers relevante wet- en regelgeving de revue laten passeren.

     

    Ook bloggers, vloggers en social media influencers hebben te maken met wetgeving. Waar dienen zij rekening mee te houden bij het maken van een vlog? Wat zijn de regels omtrent het maken van reclame of het plaatsen van gesponsorde berichten en wat als je stukjes tekst, beeld of muziek van anderen overneemt? Remco Klöters gaat in op de juridische do's and dont's op dit gebied.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Hyperlinken alleen onder voorwaarden toegestaan

    Hyperlinken alleen onder voorwaarden toegestaan

    De tongen zijn losgemaakt door het langverwachte arrest inzake GeenStijl /Sanoma, ook wel de Playboy-zaak genoemd. Het Hof van Justitie ('HvJEU') is van oordeel dat het plaatsen van hyperlinks geen auteursrechtinbreuk oplevert, tenzij degene die de hyperlink plaatst weet of behoort te weten dat de content waarnaar hij verwijst illegaal gepubliceerd is en hij een winstoogmerk heeft.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Het hof over vluchtelingen, homo's en testikels

    Het hof over vluchtelingen, homo's en testikels

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over het al dan niet rechtmatig uitgezonden interview van PowNed met een Syrische vluchteling over homoseksualiteit en een testikelaandoening. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    Interviews met vluchtelingen zijn schaars, alleen al omdat het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) journalisten uitsluitend op afspraak toegang biedt. Een PowNews-journaliste komt toch binnen en interviewt een Syrische vluchteling onder het mom van een schoolopdracht. Een klein jaar later wijst het Hof Amsterdam een interessant arrest waarin de uitlatingen over het centrum en homoseksualiteit wel en over een akelige testikelaandoening niet door de uitingsvrijheid beschermd worden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Plagiaat of puur toeval?

    De Engelse zanger Ed Sheeran wordt beschuldigd van het plegen van auteursrechtinbreuk. De beschuldigingen komen van tekstschrijvers Martin Harrington en Thomas Leonard, welke het nummer 'Amazing' (gezongen door Matt Cardle) schreven. Volgens hen vertonen de nummers 'Photograph' en 'Amazing' zulke gelijkenissen dat niet anders geconcludeerd kan worden dat Sheeran het nummer heeft gekopieerd.


    Deze gelijkenissen bestaan volgens de schrijvers uit:
    - identieke tonen en een identiek ritme (welke voornamelijk in het refrein terugkomen);
    - identieke tekst; alsmede
    - een overeenstemmende stijl.


    Hoe zou een dergelijke zaak in Nederland beoordeeld worden? Is er sprake van overeenstemming? En: komen de aspecten zoals hierboven beschreven eigenlijk wel voor bescherming in aanmerking?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Soepelere regels omtrent reclame en sponsoring

    Soepelere regels omtrent reclame en sponsoring

    De Europese Commissie is hard op weg met haar Digital Market Strategy. In dat kader heeft zij onlangs haar voorstel voor een nieuwe versie van de Richtlijn audiovisuele mediadiensten gepresenteerd. Het betreft een update die meer ingespeeld moet zijn op de huidige wijze waarop we ons blootstellen aan audiovisuele media. Zie ook dit informatieve artikel van consultancy.nl over de verschuiving van de tv-markt.

     

    De huidige richtlijn is van toepassing op zowel commerciële als publieke omroepinstellingen. Met de nieuwe regels komen daar ook aanbieders van VOD-diensten en online video-platforms bij. Met het voorstel van de Commissie worden de regels voor omroepen soepeler, terwijl video-platforms juist verplichtingen opgelegd krijgen. De Commissie vindt dat ook aanbieders van laatstgenoemde diensten onder de reikwijdte van de richtlijn behoren te vallen. Hierna volgt een korte uiteenzetting van het voorstel.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Algemene verordening gegevensbescherming: aandachtspunten

    Algemene verordening gegevensbescherming: aandachtspunten

    Inleiding

    Het is de zwaarst belobbyde Europese wetgeving ooit. De Algemene verordening gegevensbescherming. Er werden in totaal om en nabij 4000 amendementen op ingediend. De verordening heeft een grote invloed op organisaties die persoonsgegevens verwerken, waaronder Google en social media platforms. Geen wonder dat juist deze partijen zich intensief hebben bemoeid met de tekst van de nieuwe verordening. Niet alleen deze grote partijen maar ook de gemiddelde MKB'er die persoonsgegevens verwerkt moet zich houden aan de nieuwe regels. Deze zullen op 25 mei 2018 rechtstreeks van toepassing zijn in heel Europa en het nodige veranderen op het gebied van bescherming van persoonsgegevens. Hierna volgt een korte analyse van de belangrijkste aandachtspunten.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Erdogan, Duitse humor en satire

    De Grieken, de Romeinen en zelfs de oude Egyptenaren gebruikten satire als middel om pregnante kwesties aan de kaak te stellen. Het door Desiderius Erasmus geschreven werk de Lof der zotheid uit 1511 is bewijs dat ook in Nederland al eeuwenlang maatschappijkritiek wordt geleverd door middel van satire. Wat is eigenlijk de stand van zaken in Europa anno 2016? De Duitse ambassadeur is deze week in Ankara op het matje geroepen voor een satirisch filmpje over Erdogan. Is er reden tot zorg?

  • Actualiteiten/ Gepost

    False reviews: who's to blame?

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over online nep-reviews. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    "False, misleading and inauthentic!", aldus Amazon over de reviews die door meer dan duizend reviewers tegen betaling op haar website zijn geplaatst. Na in april 2015 al wat websites te hebben aangepakt waar tegen betaling nep-reviews werden aangeboden, is het vizier nu gericht op de 'reviewers' zelf. Zij zijn vorige maand in Seattle voor de rechter gesleept.

     

    Wie wordt er tegenwoordig niet dagelijks vriendelijk en dringend verzocht de Facebook-pagina van de lokale bakker te liken, het net afgekapte callcentergesprek te waarderen en toch vooral vijf sterren te geven aan die norse taxichauffeur. Het belang van likes, reviews en ratings is tegenwoordig onomstreden.

     

    Met de toename van dit belang neemt helaas ook de betrouwbaarheid daarvan af en er verschijnen steeds vaker berichten over

    onbetrouwbare, false reviews.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Europese Safe Harbour beschikking ongeldig

    Europese Safe Harbour beschikking ongeldig

    Het Hof van Justitie van de Europese Unie (''HvJ EU'') heeft een belangrijk arrest gewezen in een zaak over het doorgeven en opslaan van Europese persoonsgegevens in de Verenigde Staten. Het hof heeft bepaald dat de Europese 'Safe Harbour' beschikking onvoldoende waarborgen biedt voor een passend beschermingsniveau van persoonsgegevens. Op grond van deze beschikking kregen ondernemingen als Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon en Twitter toestemming om gegevens van Europeanen in de VS op te slaan. In totaal geven ruim 5000 bedrijven persoonsgegevens door op grond van de Safe Harbour regels.

     

    Achtergrond: Schrems vs. Facebook
    Het arrest is de eindbeslissing in een procedure tussen de Oostenrijkse student Maximillian Schrems en Facebook. Alle Facebook-abonnees woonachtig in Europa moeten bij hun inschrijving een overeenkomst sluiten met Facebook Ireland, een dochtermaatschappij van het in de VS gevestigde Facebook Inc. De gegevens die door gebruikers op Facebook worden geplaatst worden vanuit Ierland geheel of gedeeltelijk doorgegeven naar en bewaard op servers van Facebook in de VS, waar de gegevens worden verwerkt. Schrems diende hierover een klacht in bij de Ierse privacytoezichthouder (de Data Protection Commissioner). Volgens hem bieden het geldende recht en de praktijk van de VS omtrent databescherming onvoldoende bescherming tegen surveillance van de naar dat land doorgegeven gegevens door overheidsinstanties. In dat verband verwijst hij naar de onthullingen van Edward Snowden in 2013 over de activiteiten van de Amerikaanse inlichtingendiensten en in het bijzonder de National Security Agency (''NSA'').

     

    De Ierse toezichthouder wees de klacht van Schrems af onder verwijzing naar een beschikking van de Europese Commissie uit 2000 (de zogenoemde Safe Harbour beschikking) waarin is bepaald dat de VS in het kader van haar Safe Harbour regels een passend niveau van bescherming van de doorgegeven persoonsgegevens biedt. Scherms stapte hierop naar het Ierse Hooggerechtshof, die de kwestie vervolgens doorverwees naar het Europese hof.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Per 1 juli 2015 is het nieuwe auteurscontractenrecht in werking getreden. Zoals u kunt lezen in onze laatste update heeft deze wetswijziging gevolgen voor zowel makers als exploitanten van auteursrechtelijk beschermde werken. De nieuwe regels zijn dan ook belangrijk voor de contractspraktijk van alle mediabranches. Zijn uw contracten al up-to-date?

     

    Het team van Van Kaam advocaten biedt u de mogelijkheid tot een Contract Check voor zowel bestaande als nieuwe contracten en/of algemene voorwaarden betreffende de exploitatie, licentiering en/of uitgave van auteursrechtelijk beschermde werken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Estse NU.nl aansprakelijk

    Estse NU.nl aansprakelijk

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over de aansprakelijkheid van nieuwswebsites voor reacties van hun gebruikers. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    bloody shitheads... (...) sick jew! / go and drown yourself / (...) assholes fck / Lynching, to warn the other [islanders] and would-be men.

     

    Ziehier een selectie van weinig verheffende, maar op zichzelf ook weer niet helemaal opmerkelijke commentaren van Estse lezers van de Delfi-website (www.delfi.ee), een grote commerciële Estse nieuwssite, vergelijkbaar met Nu.nl.

     

    Delfi publiceert dagelijks 330 artikelen, waar dagelijks gemiddeld 10.000 (!) veelal anonieme reacties op gegeven worden.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Cookiemuur terug van weggeweest

    Cookiemuur terug van weggeweest

    De ACM is gestart met het actief handhaven van de nieuwe cookieregels. Op aandringen van de ACM hebben een aantal websites hun cookiemuur weer opgetrokken zo blijkt uit berichten van onder andere Geen Stijl en Tweakers.net (uitgeverij De Persgroep). Welke websites nog meer bericht hebben gehad van het ACM is (nog) niet bekend.

     

    Achtergrond

    Websitehouders trokken in 2012 en 2013 massaal cookiemuren op om te voldoen aan de destijds geldende regelgeving die eruit bestond dat de gebruiker expliciet om toestemming voor het gebruik van cookies moest worden gevraagd. De ‘muren’ werden neergehaald na een Kamerbrief van Minister Kamp waarin werd benadrukt dat expliciet vragen om toestemming middels een cookiemuur overbodig was en een cookiemelding zou volstaan. Nu handelen diezelfde websites in strijd met de wet, aldus het ACM. 

  • Actualiteiten/ Gepost

    Google Vergeet Update

    Google Vergeet Update

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over het recht om vergeten te worden. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    Een klein jaar nadat zoekmachine Google door het Europese Hof van Justitie bevolen werd het recht om vergeten te worden te garanderen, is het tijd voor een update. Ik schreef hier vorig jaar al over. Is het eenvoudig een dergelijk verzoek gehonoreerd te krijgen? En als het mislukt, is de Nederlandse rechter bereid in te grijpen en het recht te handhaven? Op 31 maart 2015 oordeelde het Hof Amsterdam hier voor het eerst over.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Nieuwe cookieregels van kracht

    Nieuwe cookieregels van kracht

    Op 10 maart 2015 is de nieuwe cookiewetgeving officieel gepubliceerd in het Staatsblad. Hiermee zijn de nieuwe cookieregels daadwerkelijk van kracht. De nieuwe regels moeten een oplossing bieden voor de problemen en overlast die de vorige cookiebepalingen (geldend sinds 2012) met zich mee brachten. Internetgebruikers worden nog vaak onnodig geconfronteerd met pop-ups, banners en zogenaamde ''cookie walls'' terwijl hun privacy niet of nauwelijks in het geding is.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Tweedehands e-bookmarkt moet illegale content weren

    Tweedehands e-bookmarkt moet illegale content weren

    Een tijdje geleden schreef Nils Winthagen voor Emerce.nl een artikel over het auteursrecht en het verkopen van tweedehands e-books. Dit schreef hij naar aanleiding van een kort geding procedure tussen Tom Kabinet en het Nederlandse Uitgeversverbond (NUV). In het kort geding werd NUV in het ongelijk gesteld. NUV ging met succes in hoger beroep. Tom Kabinet mag geen dienst aanbieden waarmee illegale e-books verkocht kunnen worden. 

  • Actualiteiten/ Gepost

    Werken groot kunstenaars nu publiek domein

    Werken groot kunstenaars nu publiek domein

    Met het inluiden van het nieuwe jaar is tevens de deur naar het publieke domein geopend voor de werken van kunstschilders Mondriaan, Kandinsky, Munch en Nussbaum. In Europa zijn auteursrechtelijke werken beschermd tot 70 jaar na de dood van de maker (post mortem auctoris). Voornoemde kunstenaars waren in 2014 precies 70 jaar geleden overleden en dus zijn per 1 januari van dit jaar de auteursrechten op hun werken in Europa komen te vervallen. Dit heeft tot gevolg dat de werken nu onbeperkt mogen worden gepubliceerd.

     

  • Actualiteiten/ Gepost

    'Nieuwe' gebruiksvoorwaarden Facebook

    'Nieuwe' gebruiksvoorwaarden Facebook

    Onlangs heeft iedere Facebookgebruiker een melding ontvangen dat per 1 januari 2015 nieuwe gebruiksvoorwaarden zullen gelden. Iedereen die de dienst na 1 januari blijft gebruiken gaat hiermee akkoord. Er is inmiddels een tegenbeweging ontstaan waarbij gebruikers via een post op hun tijdlijn meedelen niet akkoord te zullen gaan met deze voorwaarden. Het is de vraag of dit zin heeft. Op grond van de haar gebruiksvoorwaarden claimt Facebook namelijk dat je al akkoord bent als je de dienst gebruikt. Wat is Facebook van plan? Hieronder een korte opheldering.

     

    Geen sprake van nieuwe voorwaarden
    De voorwaarden waarvan Facebook claimt dat deze zijn gewijzigd worden al langere tijd toegepast. Van nieuwe gebruiksvoorwaarden is dus geen sprake. De voorwaarden zijn enkel herschreven en verdeeld over meerdere documenten. Wel is bekend dat Facebook nog meer data over ons gaat verzamelen en uitwisselen. Hieronder een greep uit de belangrijkste voorwaarden:

  • Actualiteiten/ Gepost

    Google verwijdert zoekbalk bij Torrent websites

    Google verwijdert zoekbalk bij Torrent websites

    Recent heeft Google een nieuwe zoekoptie geïntroduceerd waarmee gebruikers via de link vanuit de zoekresultaten direct kunnen zoeken binnen de betreffende website. (zie afbeelding). De zoekbalk werd in het verleden echter ook getoond bij torrent websites als The Pirate Bay, Isohunt.to en Torrentz.eu. Deze zoekbalk is nu verwijderd door Google. Waarom Google deze zoekbalken bij de torrent websites heeft verwijderd heeft zij nog niet bekend gemaakt. De torrent websites zelf zijn nog wel vindbaar.

     

  • Actualiteiten/ Gepost

    Google ontgoocheld!

    Google ontgoocheld!

    Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een artikel over Google en het recht om vergeten te worden. Hieronder een korte introductie en een verwijzing naar het artikel.

     

    Op 13 mei 2014 heeft het Europese Hof van Justitie tot grote schrik van Google een baanbrekende uitspraak gewezen over de plichten van exploitanten van zoekmachines.

     

    Volgens het Hof hebben mensen het recht om ‘vergeten’ te worden en dienen zij daarom de mogelijkheid te hebben bezwaar te maken tegen publicatie van onjuiste of niet (langer) relevante informatie die via zoekmachines openbaar wordt gemaakt. Dit terwijl het er vorig jaar nog op leek dat een dergelijk recht niet zou bestaan.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Een principiële resultaatsverplichting bij websiteblokkades door ISPs

    Een principiële resultaatsverplichting bij websiteblokkades door ISPs

    Voor het Tijdschrift voor Internetrecht schreef Hanneke van Lith als co-auteur een annotatie bij een arrest van het Hof van Justitie inzake de verplichting tot websiteblokkades bij auteursrechtinbreuk. Hieronder een korte introductie en een link naar het artikel (pdf).

     

    Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat informatie steeds sneller, vaker en in grotere getale digitaal wordt uitgewisseld. Communication is key! Een keerzijde van de medaille is dat deze technologieën ook zorgen voor meer misbruik. Hierbij gaat het met name om de schending van auteursrechten op internet, bijvoorbeeld via P2P-websites of zogenoemde torrentwebsites. Rechthebbenden voeren al geruime tijd een voortdurende strijd tegen dit soort websites die hun werken zonder toestemming ter beschikking stellen aan internetgebruikers.