(A)social influencers
Voor Nederlandsmedianieuws.nl schreef Remco Klöters een column over (a)social influencers.
Een gekwalificeerde post = een foto met het logo in beeld, met tags en links van de sponsor, minimaal 96 uur online en gepost tussen 3 en 9. Oh, en 'Post-overs' binnen 3 uur na de gekwalificeerde post zijn verboden!
Ben jij een influencer met 100.000 echte volgers en een gemiddelde van 2.500 likes dan levert zo'n post je 20 euro op, bij iedere 100.000 extra volgers komt daar 20 euro bij. Zakt je invloed onder de 100.000, dan val je terug op de barterdeal en is de kleding zelf je vergoeding. Daarnaast krijg je een commissie van 8 procent als er kleding wordt verkocht met gebruikmaking van de code die je ook moet plaatsen.
Het voorgaande kan zomaar in je contract staan wanneer je als influencer besluit je te laten betalen voor het onder de aandacht brengen van merken en producten. Op zich niets mis mee en voor velen een buitenkans om te leven voor datgene wat zijzelf als hun #passie #happylife #entrepreneurship omschrijven. En wie wil dat nou niet tegenwoordig...?
In het BNR-radioprogramma Beeldbepalers spraken Prisca Ancion-Kors – tot vorig jaar directeur van de Reclame Code Commissie – en ikzelf op 15 januari 2019 over de stand van zaken.