Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Artikelen

  • Actualiteiten/ Gepost

    Bescherming van interieurontwerpen

    Bescherming van interieurontwerpen

    De Rechtbank Den Haag wees vorige maand een interessant vonnis over de bescherming van winkelinrichtingen/interieurs. Conclusie: het interieurontwerp van de winkels van Shoebaloo geniet auteursrechtelijke bescherming. Een open deur of een interessante overwinning voor rechthebbenden?


    Shoebaloo / Invert: inbreuk
    Wat speelde er? Shoebaloo, een keten van high-end schoenenwinkels staat mede bekend vanwege haar karakteristieke interieur. Hoogglans witte wanden, uitgolvende displays, felle ledverlichting (zie bovenste foto); over smaak valt te twisten maar je herkent de winkels direct. Het interieur is een ontwerp van het architectenbureau MVSA en geïnspireerd op de geërodeerde lagen van de Amerikaanse Antilope Canyons, zo verklaart MVSA. Het interieur van de schoenenwinkel Invert te Antwerpen (onderste foto's) lijkt volgens Shoebaloo en MVSA wel heel erg op dat van de Shoebaloo-winkels en zij stellen dat Invert daarmee inbreuk maakt op het auteursrecht van MVSA. Zie het vonnis voor meer foto's. Invert betwist dat het interieur van de Shoebaloo-winkels auteursrechtelijke bescherming toekomt en stelt dat van inbreuk geen sprake is. In de procedure focussen Shoebaloo en MVSA zich op de wandbekleding en niet het gehele interieur in combinatie met de vloer en het plafond, hetgeen hierna van belang zal blijken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    Online verkoop van luxe merkproducten - nieuwe mogelijkheden voor merkhouders?

    De afgelopen jaren heeft de online verkoop van goederen en diensten een ongekende groei doorgemaakt. Voor de merkhouders, leveranciers en producenten van luxe en exclusieve merkproducten is deze ontwikkeling niet alleen positief. Regelmatig komt het voor dat consumenten de producten in een fysieke winkel bekijken, om deze vervolgens goedkoper via het internet aan te schaffen (zoals op eBay of Amazon). De door de producenten en retailers gedane investeringen in de fysieke verkooppunten worden dan onvoldoende (of helemaal niet) terugverdiend.  

     

    Om toch controle te krijgen en te behouden over de online verkoop van luxe merkproducten, maakt een leverancier of merkhouder vaak strenge afspraken met zijn distributeurs. Er gelden dan beperkende voorwaarden bij de online verkoop van de luxe merkproducten. Deze selectieve distributiesystemen kunnen de mededinging echter beperken, hetgeen niet is toegestaan op grond van Europese regels.

     

    In een langlopend conflict tussen Coty Germany, een grote aanbieder van luxe cosmetica in Duitsland en een van zijn distributeurs, Parfümerie Akzente, is een voorlopig antwoord gekomen van de Advocaat-Generaal (‘AG’) van het Hof van Justitie. De zaak ziet onder meer op de vraag of het behoud van een luxe imago van een merk een legitiem doel dient dat het gebruik van een selectief distributiesysteem rechtvaardigt. Voordat ik deze vraag zal bespreken, ga ik eerst kort in op het juridisch kader en de selectieve distributiestelsels.

  • Actualiteiten/ Gepost

    VOGUE Nederland lanceert VOGUE Man

    VOGUE Nederland lanceert VOGUE Man

    Na Frankrijk, Italië en Turkije is nu ook Nederland aan de beurt. G+J media lanceert de 'modebijbel' voor mannen: VOGUE Man. Vanaf donderdag 24 september ligt deze in de schappen.

     

    VOGUE Man is een brand-extension van de Nederlandse editie van het internationaal befaamde high-fashion magazine VOGUE. De allereerste editie bevat onder andere modeseries geïnspireerd op Nederlandse stijliconen uit het verleden, zoals Ramses Shaffy en Johan Cruijf. Daarnaast bevat het een dubbelinterview met fotograaf en regisseur Anton Corbijn en acteur Dane DeHaan over Corbijns laatste film 'Life'. 

  • Actualiteiten/ Gepost

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Per 1 juli 2015 is het nieuwe auteurscontractenrecht in werking getreden. Zoals u kunt lezen in onze laatste update heeft deze wetswijziging gevolgen voor zowel makers als exploitanten van auteursrechtelijk beschermde werken. De nieuwe regels zijn dan ook belangrijk voor de contractspraktijk van alle mediabranches. Zijn uw contracten al up-to-date?

     

    Het team van Van Kaam advocaten biedt u de mogelijkheid tot een Contract Check voor zowel bestaande als nieuwe contracten en/of algemene voorwaarden betreffende de exploitatie, licentiering en/of uitgave van auteursrechtelijk beschermde werken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Chanel vs. 'What about Yves'

    Chanel vs. 'What about Yves'

    Het Amerikaanse parodiërende kledinglabel 'What about Yves' heeft het Chanel-logo tezamen met het Ghostbuster-logo verwerkt in een kledinglijn van T-shirts. Chanel is in de VS een procedure gestart tegen het kledinglabel. Zij beroept zich hierbij op haar auteurs- en merkrechten ten aanzien van het Chanel-logo (de twee in elkaar hakende C’s). Het publiek zou volgens het luxe modehuis kunnen denken dat het ontwerp van hen afkomstig is, terwijl zij niks van doen heeft met het kledinglabel.