Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Artikelen

  • Actualiteiten/ Gepost

    De entertainmentbranche in de COVID-19 crisis

    De entertainmentbranche in de COVID-19 crisis

    (actueel na verlenging overheidsmaatregelen tot 1 juni 2020)

     

    Het zijn onwerkelijke tijden. Ter bestrijding van de verspreiding van COVID-19 worden wereldwijd ongekende overheidsmaatregelen getroffen. Terechte maatregelen, maar ze hebben ook enorme gevolgen voor de economie. Eén van de branches die hier heel hard door getroffen wordt is de entertainmentsector. De maatregelen zijn er immers in de kern op gericht om te voorkomen dat het virus zich verspreidt, en daarvoor is het simpelweg onverstandig als grote groepen mensen samenkomen. Voor de evenementenbranche – en alle andere sectoren die afhankelijk zijn van bezoekersaantallen – is de toekomst onzeker. De overheidsmaatregelen golden aanvankelijk tot 6 april 2020. Op 23 maart zijn deze aangescherpt en verlengd tot 1 juni 2020. Het is onduidelijk hoe lang de overheidsmaatregelen uiteindelijk van kracht zullen blijven.

     

    Er is al veel gezegd en geschreven over de annulering van evenementen en de juridische gevolgen daarvan. Veel schrijvers melden dat tickets altijd terugbetaald moeten worden. Professionele partijen zouden met lege handen achterblijven en onderling ook weinig juridische opties hebben. In dit blog zullen wij stilstaan bij een aantal onderbelichte aspecten en de juridische opties voor professionals in de branche. Er zijn zeker mogelijkheden om een overeenkomst op te schorten, te wijzigen of de schade op andere wijze te beperken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    De zorgplicht van een artiestenmanager

    De zorgplicht van een artiestenmanager

    Vorige week is er een interessant vonnis gewezen in een geschil tussen de bekende dj Afrojack en zijn voormalig manager. De twee waren namelijk beland in een zakelijk geschil over een samenwerkingsovereenkomst die zij met elkaar gesloten hebben.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Beëindigen (muziek) uitgaveovereenkomst

    Beëindigen (muziek) uitgaveovereenkomst

    De Hoge Raad heeft op 7 juli 2017 in de zaak Nanada vs. Golden Earring beslist dat het hof de zaak opnieuw moet beoordelen. De zaak draait om het beëindigen van muziekuitgavecontracten tussen muziekuitgever Nanada en de bandleden van Golden Earring.

     

    Ondanks het feit dat met het arrest geen einde wordt gebracht aan het langlopende conflict tussen partijen is het wel een goed moment alvast de balans op te maken. Wanneer zijn muziekuitgave-overeenkomsten opzegbaar?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Plagiaat of puur toeval?

    Plagiaat of puur toeval?

    De Engelse zanger Ed Sheeran wordt beschuldigd van het plegen van auteursrechtinbreuk. De beschuldigingen komen van tekstschrijvers Martin Harrington en Thomas Leonard, welke het nummer 'Amazing' (gezongen door Matt Cardle) schreven. Volgens hen vertonen de nummers 'Photograph' en 'Amazing' zulke gelijkenissen dat niet anders geconcludeerd kan worden dat Sheeran het nummer heeft gekopieerd.


    Deze gelijkenissen bestaan volgens de schrijvers uit:
    - identieke tonen en een identiek ritme (welke voornamelijk in het refrein terugkomen);
    - identieke tekst; alsmede
    - een overeenstemmende stijl.


    Hoe zou een dergelijke zaak in Nederland beoordeeld worden? Is er sprake van overeenstemming? En: komen de aspecten zoals hierboven beschreven eigenlijk wel voor bescherming in aanmerking?

  • Actualiteiten/ Gepost

    Geen auteursrecht op 'Happy Birthday'

    Geen auteursrecht op 'Happy Birthday'

    Het staat vast: op het liedje 'Happy Birthday' rust geen auteursrecht. Dit heeft de Amerikaanse rechter op 22 september 2015 geoordeeld. Warner/Chappell Music claimde het auteursrecht op de verjaardagsklassieker. Volgens berekeningen zou Warner/Chappell jaarlijks zo'n 2 miljoen dollar verdienen aan de auteursrechten op het nummer.

     

    De discussie omtrent het auteursrecht van Happy Birthday is een tijdje geleden begonnen door documentairemaakster Jennifer Nelson. Zij maakte een film over het liedje en ontving voor het gebruik van het liedje in haar film een rekening van Warner/Chappell. Ze twijfelde of de claim van Warner/Chappel wel terecht was en stapte naar de rechter.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Contract Check: uw contracten up-to-date

    Per 1 juli 2015 is het nieuwe auteurscontractenrecht in werking getreden. Zoals u kunt lezen in onze laatste update heeft deze wetswijziging gevolgen voor zowel makers als exploitanten van auteursrechtelijk beschermde werken. De nieuwe regels zijn dan ook belangrijk voor de contractspraktijk van alle mediabranches. Zijn uw contracten al up-to-date?

     

    Het team van Van Kaam advocaten biedt u de mogelijkheid tot een Contract Check voor zowel bestaande als nieuwe contracten en/of algemene voorwaarden betreffende de exploitatie, licentiering en/of uitgave van auteursrechtelijk beschermde werken.

  • Actualiteiten/ Gepost

    Blurred Lines resultaat van plagiaat?

    Blurred Lines resultaat van plagiaat?

    ‘’Blurred Lines’’, de megahit van Pharrell Williams en Robin Thicke lijkt teveel op het nummer ‘’Got to Give it up’’ van Marvin Gaye uit 1977. Zo luidde onlangs het Amerikaanse juryoordeel. Williams en Thicke moeten de erfgenamen van Marvin Gaye een schadevergoeding van zo’n $7,3 miljoen betalen. De artiesten verdienden zelf ongeveer $16,5 miljoen aan de mega-hit ‘’Blurred Lines’’. Thicke heeft naar eigen zeggen geen noot van het nummer geschreven. Williams erkende tijdens de procedure dat hij het lied in een avond geschreven heeft en dat de muziek van Gaye ‘’de soundtrack van zijn jeugd’’ is.

     

    Tijdens de zitting zijn beide nummers in detail met elkaar vergeleken. De jury erkende uiteindelijk dat de tekst en zanglijn van het nummer van Williams en Thicke volledig anders is dan dat van Gaye, maar dat de beat van beide nummers naadloos aansloot. De overeenkomst in ritme heeft Williams en Thicke dus uiteindelijk de das om gedaan.