Van Kaam advocaten

K
K
 

IE, media- en privacyrecht zijn constant in beweging. De grenzen worden dagelijks getart. Wat mag net wel, wat mag net niet. Hierin ligt de kern van ons werk. Werk wat ons blijft uitdagen en inspireren.

filter op categorie:

Vloggers flagged

VLOG_it.jpg

- Remco Klöters schreef voor Nederlands Medianieuws de volgende blog over vloggen en de regels voor het maken van reclame -

 

Authenticiteit, spontaniteit, persoonlijkheid. Zomaar wat termen die onmisbaar zijn voor een succesvolle social influencer. Jongeren zijn uitermate gevoelig voor alle real life avonturen van vloggers als Enzo Knol, Monica Geuze of Rutger Vink. Maar hoe spontaan, authentiek en op eigen meningen gebaseerd zijn hun vlogs eigenlijk?

Ik nam de proef op de som en bekeek de laatst geplaatste vlog van Enzo Knol (#1454). We zien Enzo meteen al in een speelgoedwinkel waar hij wat speelgoed uitprobeert. Daarna maakt Enzo reclame voor zijn eigen Knolpower-telefoonhoesje. We zien hem daarna in zijn auto waar hij uit zijn dak gaat op muziek. De artiest en titel van de track verschijnen onder in beeld.

 

Enzo kreeg deze altijd van zijn oma, zo vertelt hij ons. Zou het?

Daarna zien we Enzo met zijn broer en vriendin in de supermarkt. Een pakje kaas komt in beeld en vervolgens een reep witte kokoschocola. “Mijn favoriet, zo ontzettend lekker!”. Ook een doos chocoladekoekjes wordt duidelijk getoond; Enzo kreeg deze altijd van zijn oma, zo vertelt hij ons. Zou het? We krijgen nog een shot van het volle winkelwagentje te zien en er verschijnt ineens nog een doosje tomaatjes in beeld.

Kan dit allemaal zo maar? Er worden duidelijk producten getoond en aangeprezen en het aantal kijkers van deze vlog overtreft binnen een dag de 400.000. De commerciële waarde is dus enorm. Tegelijkertijd is onduidelijk of sprake is geweest van sponsoring, product placement of cadeautjes aan de vlogger. Zaken die gelet op de Mediawet op zijn minst kenbaar zouden moeten zijn voor de vaak jonge kijkers of hun ouders.

 

Achter de schermen is het Commissariaat voor de Media, de waakhond voor de media en handhaver van de Mediawet, druk bezig met de vloggers. Zelf geeft het CvdM aan dat de Mediawet niet van toepassing zou zijn op de online vlogs, maar Europa schrijft voor dat er regelgeving moet komen en dus is er reden voor actie!

 

Het CvdM sprak met Multi Channel Networks (MCN’s) die verschillende vloggers bundelen en via één netwerk aanbieden, met YouTube en de Duitse zusterorganisatie van het CvdM. CvdM onderzocht en concludeerde na een steekproef dat in 90 procent van de vlogs duidelijk een of meerdere merken of producten te zien zijn, die in 60 procent van de gevallen vaak zeer positieve, nadrukkelijke aandacht kregen. Meestal blijft echter onduidelijk of er voor die aandacht betaald is.

 

Ondertussen was de Reclame Code Commissie al voortvarender en werd in 2014 al haar Reclamecode Social Media (RSM) in het leven geroepen. Deze code schrijft voor kijkers niet te manipuleren, het te laten weten als je betaald bent of iets in beeld brengt dat je cadeau hebt gekregen en daarnaast gebruik te maken van hashtags als #spon, #adv en #paid om zo duidelijk te maken wat er achter de schermen gebeurt. Tot nu toe zijn er pas enkele beslissingen van de RCC over vloggers bekend en zijn de gevolgen van een overtreding mild: de beslissing wordt gepubliceerd en er wordt aanbevolen niet langer op een bepaalde wijze te adverteren.

De verwachting is nu dat het CvdM – dat flinke boetes kan opleggen – in november 2017 speciale regels zal presenteren. Twee regels lijken nu al duidelijk: reclame voor kinderen onder de 12 jaar wordt verboden – wat ook al in de RSM wordt voorgeschreven – en bij betaling voor promotie moet dit duidelijk in de vlog worden aangegeven.

 

Daarmee wordt sluikreclame dus in feite verboden en mag er alleen nog maar authentiek, spontaan en persoonlijk worden gevlogd. Als de grondbeginselen van het succesvol social influencen kloppen, kunnen de vlogs daar alleen maar beter van worden denk ik.